Call us : 0475-76.86.41
Mail us : info@pilateshasselt.be

Pilates?

Breathing is the first act of life and the last. Our very life depends on it.

De Pilates methode is genoemd naar Joseph Pilates (1880-1967), een gedreven en briljant docent, die zijn methode “The Art of Contrology” noemde. Joseph Pilates geloofde in de kracht van de geest om het lichaam te beheersen. En in de kracht van het lichaam om de geest te ondersteunen.

De Pilates-methode is een uitgebalanceerde en veilige training en is er voor iedereen die bewust met zijn lichaam wil omgaan.
De Pilates-filosofie werkt met training van lichaam en geest. Om dat te bereiken bestaat er een serie speciaal ontwikkelde Pilates oefeningen. Door de samenwerking tussen lichaam en geest bereik je een algehele goede conditie. Je voelt je lekker in je lijf en in je geest. Lichaam en geest raken goed in balans.
Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt – met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling. Je werkt vanuit je centrum of“powerhouse”.
Ten slotte is de juiste lichaamshouding zeer belangrijk om de beweging goed te kunnen uitvoeren.

Een goede coach zal de oefeningen aanpassen aan het individu daar waar het nodig is. Daardoor is Pilates geschikt voor iedereen: zowel voor jongeren met een minder goede houding, voor topatleten, als aanvulling van hun trainingschema, voor dansers, skiërs, golfers, voor mensen met bewegingsbeperkingen en zeker ook voor de niet meer zo jongelingen.
Pilatesoefeningen zijn niet enkel maar oefeningen op de mat, er bestaan meer dan 500 oefeningen die op toestellen worden uitgevoerd. Deze apparaten werden door Joseph Pilates ontworpen en zorgen ervoor dat een training zeer gevarieerd kan zijn.

Bij Pilatesoefeningen gaat het er vooral om om de dieperliggende spieren rechtstreeks te trainen om een sterk ‘lichaamscentrum’ te bekomen: je ‘powerhouse’ of krachtcentrum. Dit is vooral het gebied gesitueerd rond buik, lage rug, heupen en bilspieren.
Doordat je zeer geconcentreerd op deze zone werkt, helpen deze oefeningen bij het behouden of ontwikkelen van een correcte lichaamshouding en -vorm.
Bij elke oefening worden de spieren verstevigd en gerekt en elke beweging heeft een maximaal aantal herhalingen. Kwaliteit gaat voor kwantiteit: je traint je spieren zo precies en efficiënt met controle dat, als je de oefeningen correct uitvoert, niet meer herhalingen nodig zijn.
De oefeningen worden steeds volgens enkele basisprincipes uitgevoerd: concentratie, controle, centering, juiste ademhaling, precisie en flow. De oefeningen worden zeer vloeiend met grote precisie en controle vanuit je lichaamscentrum uitgevoerd in volle concentratie en met de juiste ademhaling. Je kruipt als het ware ‘in’ de oefeningen en je vergeet de wereld om je heen.

Tijdens een Pilatesles leer je je lichaam bewust gebruiken door je helemaal te focussen op de oefeningen. Hierdoor wordt je sterker, soepeler en verbetert je houding.
Door de training/herhaling van de oefeningen bouw je een spiergeheugen op en ga je je spieren ook buiten de les bewuster gebruiken om je lichaamshouding te corrigeren.

Wil je (weer) fit worden en blijven om je dagdagelijkse activiteiten aan te kunnen?
Kom dan man een les Pilates volgen. Tijdens een les wordt een reeks oefeningen afgewerkt met controle en precisie om je bewust te worden van je houding/lichaam.
Door de continue focus tijdens de oefeningen werken deze ontspannend op de geest en halen ze je even weg uit de drukte van de dag.

Wil jij betere reseltaten en vrij van blessures blijven bij het beoefenen van jouw favoriete sport (lopen, tennis, golf)?
Dan is Pilates de ideale aanvulling voor een sterk, gecontroleerd powerhoouse of core.
De Pilatesoefeningen verstevigen je natuurlijke spiercorset ter ondersteuning van je rug zodat je ledematen soepel kunnen bewegen.

Heb je regelmatig last van je rug? Of wil je graag een soepele rug?
Bij Pilates leer je op een rustige en gecontroleerde manier, in kleine groepjes, een oefeningenreeks om je ruggegraat in evenwicht te brengen.
Deze oefeningen versterken je buik- en rugspieren en maken je bewust van je lichaamshouding, tijdens en na de les.



De 6 Pilates principes

De buikspieren, de onderrug, de heupen en de billen vormen gezamenlijk het centrum van het lichaam. Geen enkele arm- of beenbeweging vindt plaatst zonder een sterk en stabiel centrum.

Concentratie heb je nodig om met je volle aandacht de oefeningen uit te voeren zodat je het maximale resultaat uit elke oefening kunt halen.

Wanneer je bewust bezig bent met je ademhaling bevorderd dit de spierbeheersing.

Elke oefening vereist volledige beheersing van je lichaam en geest, elke beweging moet gecontroleerd.

Elke beweging heeft een doel en elke herhaling van een oefening moet met precisie worden uitgevoerd.

Iedere oefening die je uitvoert moet zo vloeiend mogelijk, er bestaan geen statische bewegingen en de oefeningen.